انسان دارای سه بعد روح و جسم مادی و تفکر که حاصل این تفکر اراده بر انجام کار برای فرد می‌گردد.

تفکر به معنی اندیشیدن و فعال بودن عقل است؛ و به گفته راغب «فکر نیرویی است که معلم را به‌سوی معلوم می‌برد»[1] و به عقیده جمعی از فلاسفه حقیقت تفکر و اندیشیدن مرکب از دو حرکت است: حرکتی به‌سوی مقدمات هر مطلب، سپس حرکتی از آن مقدمات به‌سوی نتیجه و مجموعه این دو حرکت که سبب شناخت و معرفت اشیاء است «فکر» نام دارد.

سرزنش‌های مکرر قرآن به کسانی که تفکر نمی‌کنند؛

«افلا تعقلون»(چرا اندیشه نمی‌کنید؟)[2]

-«افلا یتدبّرون القرآن»(چرا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟)[3]

-«افلا تتفکرون» (آیا اندیشه نمی‌کنید؟).[4]

- «افلا تذکّرون»(آیا متذکر نمی‌شوید).[5]

دعوت به تفکر در سراسر قرآن آمده است و به تعبیر علامه طباطبایی، قرآن بیش از سیصد مرتبه، انسان را به تفکر و تذکر و تعقل دعوت کرده است.[6]

این آیات قرآن نشان می‌دهد که یک بعد انسان  تفکر می باشد. این بعد وجودی انسان است که به او شخصیت و هویت می‌بخشد، جسم ظاهری انسان که مانند تمام افراد کره زمین است، روح که از طرف خدا است و آن‌هم در تمام افراد یکسان است، ولی این تفکر انسان‌ها هست که باعث تفاوت انسان‌ها می‌گردد که یک نفر را شمر و یکی را حضرت عباس می‌نماید. هدف از نزول قرآن به‌کارگیری همین بعد وجودی انسان است.

اگر فردی تفکر اسلامی داشته باشد، این تفکر او را ترغیب به انجام اعمال اسلامی با جسم مادی خود برای رسیدن روح او به معنویت است؛ اما دشمن با دست گذاشتن بر تفکر انسان‌ها و تغییر تفکر افراد دررسیدن به اهداف خود عمل می‌کند. دشمن با جنگ نرم ورود پیدا می‌کند، تفکر را تغییر می‌دهد؛ وقتی این تفکر تغییر کرد؛ روی اراده، جسم و روح فرد هم تأثیرگذار می‌گردد، چه تفکر مادی یا تفکر التقاطی اگر فرد معنویت‌گرا باشد به راه افراط بکشاند و اگر مادی‌گرا باشد به‌سوی دنیا.

رهبر معظم انقلاب درباره عوض کردن اراده‌ها در جنگ نرم می‌فرمایند:

«هدف دشمن این است كه محاسبات طرف مقابل را عوض كند. جنگ نرم مثل جنگ نظامى نیست. در جنگ نظامى هدف دشمن این است كه مثلاً بیاید پایگاه طرف مقابل یا كشورِ موردحمله را نابود كند و از بین ببرد، یا سرزمین را تصرف كند. در جنگ اقتصادى هدف این است كه زیرساخت‌های اقتصادى را از بین ببرد. در جنگ نرم، هدف این چیزها نیست؛ این چیزها گاهى وسیله است براى آن هدف جنگ نرم. در جنگ نرم، هدف آن چیزى است كه در دل شماست، در ذهن شماست، در مغز شماست؛ یعنى اراده‌ى شما. دشمن می‌خواهد اراده‌ى شمارا عوض كند.»[7]

در میدان جنگ نرم من و شما باید با بصیرت روزافزون بتوانیم از توطئه دشمن جلوگیری نماییم و باید خانواده خود و دوستان را از این حرکت دشمن آگاه نماییم تا از افتادن در ورطه افراط‌وتفریط پیشگیری نمایم ان شاء الله.

---------------------------------

پاورقی:

[1]. راغب اصفهانی (حسین بن محمد بن مفضل‏) صاحب مفردات الفاظ القرآن‏

[2]. آل‌عمران 65، اعراف 169، هود 51، انبیاء 10 و 67، صافات 138

[3]. نساء 82

[4]. الانعام آیه: 50

[5]. یونس 3، هود 24 و 30، نحل 17، مؤمنون 85، صافات 155، جاثیه 23

[6]. طباطبائی، سید محمد حسین، ‌المیزان، ج 3، ‌ص 57، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1417 ق.

[7]. بیانات در دیدار دانشجویان، 16/05/1391