تبلیغات
ولایت فقیه - مطالب هفته سوم خرداد 1394

ولایت فقیه

مبانی حکومت اسلامی شیعی و پاسخ به شبهات ولایت فقیه

چهارشنبه 20 خرداد 1394

 

امام خمینی تنها راه پیشرفت امت اسلام را وحدت کلمه و محور وحدت کلمه را اسلام، عنوان فرموده اند با فرمایشات امام (ره) وحدت بر پایه اسلام، موجبات عزت و عظمت کشور اسلامی دانست .«اگر مسلمانان، آن عزت و عظمتی را که در صدر اسلام داشتند، بازیابند، به اسلام و وحدت کلمه روی آورند، آن اتّفاق بر محور اسلام بود که آن قدرت و شجاعت مافوق‌الطبیعه را به وجود آورد» [1]
امام (ره) مسئله وحدت را محدود به کشوری یا دولتی نکرده بودند.  در بیانات خودشان به این مسئله نظر داشتند که باید تمام مسلمانان جهان وحدت داشته باشند، سوای فرقه سنی یا شیعی بودن خودشان. اگر این وحدت در جهان اسلام حاصل میشد، الان شاهد این همه کشتار مسلمان به دست مسلمان دیگر نبودیم و تمام غرب از اسلام و مسلمانان تبعیت میکردند. «تفرقه موجود در بین کشورهای مسلمان یا از خیانت سران ممالک اسلامی و یا از جهل و بی‌اطلاعی آنان است ... سنی و شیعه مطرح نیست، در اسلام کرد و فارس مطرح نیست، در اسلام همه برادر و با هم هستیم. یک دسته از مسلمانان؛ سنی، یک دسته حنفی و دسته‌ای اخباری هستند ... در یک جامعه‌ای که همه می‌خواهند به اسلام خدمت کنند و برای اسلام باشند، این مسائل نباید مطرح شود. ما همه برادر و باهم هستیم ... . اینها دلیل اختلاف نیست، ما نباید با هم اختلاف و یا یک تضادی داشته باشیم. برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز کنند. امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب سنی اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق. آنها می‌خواهند نه این باشد و نه آن، راه را این طور می‌دانند که بین این دو اختلاف بیندازند. ما باید توجه به این معنی بکنیم که همه ما مسلمان هستیم و همه ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم و باید برای قرآن و توحید زحمت بکشیم و خدمت کنیم»[2]
اگر وحدت در تمام مسلمانان وجود داشت در حال حاضر مسجد الاقصی که در دست رژیم صهیونیستی غصب شده را آزاد کرده بودیم، در در آن مسجد نماز وحدت می خواندیم.«انشاءالله روزی همه مسلمانان با هم برادر و همه ریشه‌های فساد از همه بلاد مسلمانان کنده بشود و این ریشه فاسد اسرائیل از مسجدالاقصی و از کشور اسلامی ما کنده شود. ان شاءالله تعالی با هم برویم و در قدس نماز وحدت بخوانیم»[3]
امام (ره) اختلاف بین مسلمانان را سبب شکست عنوان میفرمایند، و با اشاره به قرآن که دستور وحدت بین مسلمین را داده است را سرلوحه حرکت مسلمین جهان یاد میکنند. «مسلمانان به دستورات اسلامی رفتار کنند و وحدت کلمه خود را حفظ نمایند و از اختلاف و تنازع، که مایه شکست آنها است، دست بکشند»[4]
«ما محتاج به وحدت هستیم در سالیان دراز. همیشه قرآن کریم به ما دستور داده و به مسلمانان دستور وحدت داده برای سراسر عالم و در سراسر تاریخ. ما محتاج به این هستیم که عملاً وحدت را محقق کنیم»[5]
امام (ره) وحدت مسلمین را عمل استقلال میدانند. «وحدت مذهبی است که این اجتماع عظیم و فشرده را ایجاد می‌کند. اگر علاقه به استقلال دارید، وحدت مذهبی داشته باشید»[6]
آنچه که ضامن استقلال ملت های مسلمان امام(ره) اشاره مینمایند، وحدت بین مسلمانان جهان است.«تنها راه بازیابی عظمت و عزت و شکوه بینش اسلام و مسلمانان، مسئولیت پاسداری وحدت و برادری دینی، تنها ضامن استقلال سرزمینهای اسلامی است»[7]
امام(ره) پیروزی های چشم گیر مسلمانان صدر اسلام را، وحدت ایمان آن دوره میدانند. «رمز پیروزی مسلمانان در صدر اسلام، وحدت کلمه و وحدت ایمان بود»[8]
امام (ره) تشکیل حکومت واحد برای حفظ مسلمانان را تنها راه وحدت بین مسلمانان می دانند. «ما برای اینکه وحدت امت اسلامی را تأمین کنیم، برای اینکه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهای دست نشانده آنها خارج و آزاد کنیم، راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم ... تشکیل حکومت برای حفظ نظام و وحدت مسلمانان است ...»[9]
تنها وحدت مسلمانان جهان رمز حکومت جهانی اسلام با رهبری امام زمان میباشد که از بیانات امام (ره) میتوان استنباط نمود.

پی‌نوشت:
[1]صحیفه امام(ره)، ج5، ص32
[2] صحیفه امام(ره)، ج12، ص259
[3]صحیفه امام(ره)، ج12، ص283
[4] صحیفه امام(ره)، ج1، ص203
[5] صحیفه امام(ره)، ج19، ص15
[6] صحیفه امام(ره)، ج1، ص64
[7] صحیفه امام(ره)، ج1، ص192
[8] صحیفه امام(ره)، ج6، ص49
[9] صحیفه امام(ره)، ج5، ص43

  • نظرات() 
  • سه شنبه 19 خرداد 1394

     

    مقام معظم رهبری در سخنرانی روز ارتحال امام اشاره به این داشتند که نباید از مسیری امام خمینی (ره) برای انقلاب اسلامی ترسیم نموده اند انحرافی پیدا کنیم .
     در این مقاله به بازخوانی بیانات امام (ره) در مورد استکبار ستیزی و دشمن شناسی از دیدگاه ایشان میپردازیم .
    اولین خواسته انسان در زندگی خود امنیت میباشد و بعد از این که انسان احساس امنیت میکند به دنبال معیشت و ارتزاق برای خود در اجتماع میرود .
    اگر بخواهیم امنیت را معنا کنیم این است که بدانیم در اجتماعی که زندگی میکنیم تهدیدی که ناشی از خشونت باشد برای این اجتماع  وجود دارد یا نه .
    اما در دنیای امروز تهدیدهای سیاسی سازمان یافته وجود دارد که حیات و امنیت اجتماعات انسانی را به خطر می اندازد که ما در حال حاضر مشاهده گر این گونه مسائل در پیرامون کشور خود می باشیم .
    اولین شرط امنیت داشتن دشمن شناسی برای از بین بردن خطرات آن دشمن میباشد اگر ما دشمنی که میخواهد اجتماعات انسانی را به خطر بیندازد نشناسیم روی ارامش را نخواهیم دید.
    شاخصه های دشمن شناسی را امام (ره) برای در امان ماندن از خطرات دشمنان مخصوصا دشمنان اسلام حقه را  این گونه بیان فرمودند که دشمنان ،ایمان و اسلام ما را در مقابل زیاده خواهی های خود می بینند و تا زمانی که این ایمان اسلامی در وجود ما قرار دارد دشمن دست از خباثت و پلیدی بر علیه ما بر نمیدارد تا زمانی که ما دست از اسلام بکشیم
    «نكته مهمی كه همه ما باید به آن توجه كنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم اینست كه دشمنان ما و جهانخواران تا كی و كجا ما را تحمل می كنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند به یقین آنان مرزی جز عدول از همه خوبیها و ارزشهای معنوی و الهیمان نمی شناسند و به گفته قرآن كریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند مگر اینكه شما را از دینتان برگردانند.»[1]
    «مبارزه‏ای که الآن بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و امریکا نیست، بین اسلام است و کفر»[2]
    شما بدانید این مبارزه بین اسلام و آمریکا نیست بین اسلام و افکار کفر آمیز دولت مردان غربی و عربی حامی آنها می باشد و امام بارها گوشزد کردند که این مبارزه  با کفر و الحاد بر اثر غفلت تنزل پیدا نکند به حد گرفتن منافع مادیاز دشمن شود و ما ایمان خود را بدهیم و منفعت دنیایی را بدست بیاوریم
    امام (ره) از کنار آمدن با استکبار جهانی آن هم با دادن امان نامه دشمن برای به سازش و مصالحه کشاندن ملت مسلمان به شدت ابا داشتند .
    «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمیدانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‏ های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‏ کنیم.»[3]
    امام (ره) بارها اعلام کردند که همه بدبختی های مسلمانان از امریکای مستکبر می باشد و از خوی تجاوزگری و عدم مصالحه با مستکبران عالم این گونه میفرمایند: «خیال نکنید که روابط ما با امریکا و روابط ما با نمی دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می خواهند از ما بدوشند، اینها نمی خواهند به ما چیزی بدهند.»[4]
    امام(ره) در مورد رسیدن به آرامش و امنیت اجتماعی این اصول را بیان میکنند که باید دشمن خود را بشناسیم و مصالحه با این دشمن که فقط ملت ها را برای بردگی مادی و منفعت استکباری خود می خواهد تن ندهیم .

    پاورقی

    [1]. صحیفه امام، ج‏21، ص: 90
    [2]. صحیفه امام، ج‏11، ص: 105
    [3]. صحیفه امام، ج‏21، ص: 98
    [4]. صحیفه امام، ج 10، ص 360، 4/8/1358

  • نظرات() 
  • سه شنبه 19 خرداد 1394

     

    در دنیای مادی امروز که طبل آن را سرمایه‌داری غرب می‌نوازد و تفکر آن صرف دنیایی بودن و اعتقاد به دنیای واپسین نداشتن را ادعا دارد، و فقط منفعت دنیایی برای آن ملاک است  می‌خواهند حجاب را به‌عنوان مانع برای پیشرفت خانم‌ها عنوان کنند و می‌گویند چون حجاب مانع رسیدن به منفعت بیشتر می‌شود پس بی‌حجابی فکر عقلایی تفکر مادی است؛ اما در اسلام، حجاب برای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قیدوشرط مردان و زنان در جامعه اسلامی عنوان می‌شود و حجاب، مصونیت بخش می‌شود نه محدودیت برای پیشرفت زنان و مردان. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند:

    «اسلام مى‏ خواهد كه رشد فكرى و علمى و اجتماعى و سیاسى و- بالاتر از همه- فضیلتى و معنوى زنان، به حد اعلى برسد و وجودشان براى جامعه و خانواده‏ ى بشرى-به‏ عنوان یك عضو- حد اعلاى فایده و ثمره را داشته باشد. همه‏ ى تعالیم اسلام ازجمله مسئله‌ی حجاب، بر این اساس است. مسئله‌ی حجاب، به معناى منزوى كردن زن نیست. اگر كسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملاً غلط و انحرافى است. مسئله‌ی حجاب، به معناى جلوگیرى از اختلاط و آمیزش بى‏ قیدوشرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد- بخصوص به ضرر زن- است.»[1]

    غربی‌ها حجاب را مانع تحصیلات عالیه برای خانم‌ها می‌دانستند اما به برکت جمهوری اسلامی در ایران خانم‌هایی با تحصیلات عالیه در رشته‌های مختلف باحجاب اسلامی توانستند این تصور غلط غربی‌ها را بشکنند مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند:

    «حجاب، به‏ هیچ‏ وجه مزاحم و مانع فعالیت‌های سیاسى و اجتماعى و علمى نیست؛ دلیل عینی‌اش هم شما هستید. شاید عده‌ای تعجب مى‏كردند و هنوز هم تعجب كنند كه خانمى در سطح بالاى علمى در هر رشته‌‏اى وجود داشته باشد كه خودش را با تعالیم اسلامى و ازجمله با مسئله‌ی حجاب منطبق كند. این، براى بعضى باورنكردنى بود و نمى‌‏توانستند تصورش را بكنند.»[2]

    غربی‌ها و مادی‌گرایان دنیای امروز تصور می‌کنند که علم‌آموزی مساوی بی‌قیدی در موازین اخلاقی و دینی هست و هر کس که می‌خواهد علم یاد بگیرد باید موازین اخلاقی و دینی را کنار بگذارد اما به برکت حکومت اسلامی با پیشرفت‌های خانم‌ها در علوم مختلف آن‌هم باحجاب اسلامی و مقید بودن به موازین اخلاقی و دینی این پیام را به جهانیان داد که می‌توان با مقید بودن به دین به مدارج علمی بالا رسید مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند:

    من مى‏خواهم بگویم كه شما خانم‌ها براى دنیا پیامى دارید. این پیام را دقیق و مسجل كنید و به دنیا بدهید. پیام هم فقط پیام زبانى و شفاهى و كتبى نیست؛ بلكه بیشتر پیام عملى است. زن‌های ایران، بخصوص كسانى كه در رشته‏هاى گوناگونِ دانش و در چارچوب اسلام و احكام اسلامى و مهم‏تر از همه مسئله‌ی حجاب توانسته‏اند حركت بكنند، بایستى به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملاً تفهیم كنند كه علم به معناى بى‏بندوبارى نیست و لازمه‏ى تحصیل علم، بى‏قیدى نسبت به موازین اخلاقى در مورد معاشرت زن و مرد نیست؛ بلكه مى‏توان با رعایت كامل این موازین، علم را هم تحصیل كرد و به‌جاهای بالایى رسید و وجود شما مى‏تواند به‌عنوان یك نمونه از پیام جهانى اسلام نشان داده بشود.[3]

    حجاب برای مرد و زن در اسلام نه محدودیت است و نه باعث می‌گردد تا حرکت علمی افراد را مختل کند اما غربیان مادی‌گرا برای اهداف مادی‌گرای خود که همه عالم را با سود و ضرر مقایسه می‌کنند و اعتقادی به‌روز حساب و جزا ندارند و میگویند هر چه هست همین دنیا هست پس از هر راهی و هر طریقی به منفعت بیشتر رسیدی باید همان را انجام دهی که مصداق آن را ما در منطقه خاورمیانه می‌بینیم که برای رسیدن به منابع نفتی و ثروت کشورهای منطقه راه جنگ را برای خود برگزیده‌اند تا به منفعت بیشتر برسند و کاری ندارند که چند نفر در این راه کشته می‌شوند و فقط منفعت خود را می‌بینند و میگویند هدف ما وسیله را توجیه می‌کند و هدف آن‌ها نفت منطقه هست و وسیله آن هم برای رسیدن به آن بمب و کشتار است پس این توجیه عقلایی مادی شد برای به دست آوردن منفعت و برای مسئله حجاب هم این‌گونه عمل می‌کنند ولی ملت مسلمان نباید در دام افکار مادی غربیان گرفتار شوید زیرا در اسلام برای هر کاری دستورالعملی داده‌شده و برای آن دستورالعمل هم روزی حساب باید پس بدهیم.

    پی‌نوشت:

    [1]. سخنرانى در دیدار با گروهى از زنان پزشك سراسر كشور 26/ 10/ 1368
    [2]. سخنرانى در دیدار با گروهى از زنان پزشك سراسر كشور 26/ 10/ 1368
    [3]. سخنرانى در دیدار با گروهى از زنان پزشك سراسر كشور 26/ 10/ 1368

  • نظرات() 
  • لینکدونی

    Page Ranking Tool

    

    آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :

    اَبر برچسبها